© Simon Debbaut-L'Ecluse




























open huis

Residenties

Van repetitieruimte tot atelier, van tentoonstellingsruimte tot fotostudio, van voorlees-lokaal tot rustige schrijfplek … In Gallait 80 biedt Tristero ruimte en tijd aan kunstenaars van velerlei pluimage om hun werk te ontwikkelen. Ontmoetingen en synergieën staan hierbij centraal.

2024

Januari – Februari : Veroline Vanderbeek schrijft aan ‘Mayken’, een tekst over Mayken Verhulst, één van de grootste vrouwelijke kunstenaars uit de 16e eeuw, wiens werk echter compleet verloren ging.

2023

18 – 22 December : Het franstalige collectief Rien de Spécial (waarmee we Desperado maakten en speelden) werkten een week aan hun nieuwe voorstelling “En général nous sommes d’accord” : “Notre prochain spectacle va parler du collectif. C’est pas facile, d’être un collectif. Mais c’est beau. Ça tombe bien parce que justement, nous, on est un collectif.”

11 – 17 December : Sam Vanoverschelde werkt verder aan The Field, een storytelling-idee waar hij al eerder mee experimenteerde.

4 – 8 December – Oxana Sankova verricht onderzoek naar wat idologieën met het leven van mensen doet.

20 – 26 November – Runa Robbroeckx, Lennert De Vroey en Egon Schoelynck schrijven aan hun nieuwe voorstelling ‘SHIT, een schijtvoorstelling over kak’.

18 November – Het Centro Língua Portuguesa Camões IP – Bruxelas verzorgt een avondvullend programma rond het leven en werk van een van de grootste figuren van het Portugese surrealisme: Mário Cesariny.

1 – 23 Augustus – Alice Pamuk maakt korte geluids- en videomontages van opgenomen gesprekken en gevonden video’s. Ze vat deze montages op als partituren voor bewegingen en choreografieën.

10 – 31 Juli – Sigrid Keunen werkt aan “Rhapsody: The chronicle of a swimming pool tiler”, een installatie-performance over perceptie, metamorfose en structuur. Naast het componeren van het concept onderzoek ze in deze eerste fase de dimensie van het zicht aan de hand van visuele en muzikale elementen. Binnenkort te zien op GalaGallait #3 (28 september – 1 oktober)

Mei – Juni – Pedro Sousa Loureiro volgt momenteel de Masteropleiding Regie aan het RITCS in Brussel. In Gallait80 werkt hij aan “2 Steps and a Walk”, een performance waarbij hij via verschillende alter ego’s en allerlei gevonden voorwerpen verhalen vertelt over relaties en hoe deze onze identiteit vormen. Te zien op op GalaGallait #2 (22-24 juni).

Mei – Juni – Judith Rijsenbrij (PUNTJUDITH) maakt expressieve, Nederlandstalige elektronische popmuziek. Op dit moment werkt ze aan nieuwe muziek voor haar debuutalbum, waarvoor ze neerstrijkt in Brussel als resident in Gallait80. Ze duikt hier in de dagboeken van haar opa, voorvechter voor de Europese Unie, die een groot deel van zijn leven in Brussel woonde en werkte. Ze onderzoekt hoe ze zijn visie over het belang van Europa, samenwerking en hoop kan doorvertalen in haar muziek. Het resultaat toont ze op GalaGallait #2 (22-24 juni), geflankeerd door Arno Boey en Yelena Schmitz.

April – Mei – Theatermaker Annelies Keyers, fotografe Mies Cosemans en regisseuse Leen De Graeve werken samen met speler en danser Adnane Lamarti en muzikant Louis Favre op “Crossroads”, een performance én fotoreeks over geluk en geluksbeleving, over kruispunten en veertig worden, over zoeken en verlangen maar nooit vinden. Wordt getoond op GalaGallait #2 (22-24 juni).

1 – 7 April – Brussel-based visueel kunstenares Alice Pamuk komt een dans-video shooten voor haar upcoming solo-tentoonstelling in Asunción (Paraguay).

Maart – April – Vaste residenten Lisa Matthys en Arno Boey slaan de handen ineen voor een workshop rond het thema ‘winkel’. Samen met de leerlingen van de buurtschool Campus Kompas gaan ze op onderzoek naar de rijke winkel-geschiedenis van de Gallaitstraat, maken ze contact met de huidige winkeliers en brainstormen over de winkel van de toekomst. Op de expo “winkel over te nemen/commerce à remettre “ tijdens GalaGallait #2 (22-24 juni) tonen ze daar de eerste resultaten van.

13 Maart – 31 Augustus – Muziektheatermaker/speler Wouter Deltour (www.deschonecompanie.be) bereidt de komende maanden zijn volgende projecten voor : ‘De Stomme van Portici’ en ‘Winterreise’.

27 Februari – 3 Maart – Agathe Meziani schrijft aan haar voorstelling ‘Kabylifornia’ en mijmert over het feit dat we allemaal, iedereen en overal, op dezelfde grond stappen. Ze schrijft : “Cette résidence d’une semaine m’a donc permis d’élaborer autour de ce concept du même sol. Ce que cela veut dire pour moi, pour les autres, symboliquement, politiquement, sensoriellement. Cela m’a donné une belle amorce pour la suite.”

10 Februari – 31 Maart – De Japanse sound & performance artist Tomoko Hojo logeert anderhalve maand in onze studio op zolder om in Brussel verschillende kunstenaars en organisaties te ontmoeten. Ze zal o.a. meewerken aan NEWPOLYPHONIES, een creatie van Myriam Van Imschoot & HYOID. En ze is bovendien een van de jongste re-enacters van Yoko Ono!

2-9 Februari – De Servische kunstenaar Bojan Dordev logeert een week in onze studio op zolder. Hij is te gast in het project ART BUURT van Sara Oklobdzija rond de vraag ‘And what with the outsiders-art?’. Sara onderzoekt dit thema via een dialoog met de buurt en met verschillende kunstinstellingen. Op woensdag 8 februari (13:00-14:30) houden ze in Gallait80 een Q&A / open talk.

5 Februari – Videocaptatie van LE ROI SE MARRE, een ‘spectacle de théâtre à table avec des objets’. Hiervoor baseerde actrice en theatermaakster Andrea Bardos zich op de theatertekst ‘Le Roi s’amuse’ van Victor Hugo.

11 Januari – De eerste WIP-sessie, in samenwerking De Leesclub uit Antwerpen. WIP, dat is in groep Work In Progress lezen in aanwezigheid van de auteurs en constructieve low-fi feedback geven. Én taart eten uiteraard. We lazen nieuwe, nog onaffe theaterteksten van Egon Schoelynck, Miriam Boolsen, Elsa Van Dijk, Ibtissam Boulbahaiem en Glenn Vanoverbeke en tussendoor gedichten van Verolienne Vanderbeek.

2022

November – Annelies Keyers en Mies Cosemans werken aan een voorstelling én een fotoreeks rond geluk en geluksbeleving, over veertig worden, het heft in eigen handen nemen, over kruispunten, over zoeken en verlangen maar nooit vinden, over de vraag wanneer we eigenlijk gestopt zijn met dromen.

Mei – Guus Diepenmaat en Anouk Friedli van FOR REAL starten de eerste fase van hun onderzoeksproject getiteld DE WOEDE

Mei – Karlien Torfs werkte 2 weken werken aan “iets waarvan ik denk dat het een danssolo zal worden.”

April – Actrice Adele Raes deed een vooronderzoek voor een voorstelling waarin ze zichzelf een aantal existentIële vragen stelt: Hoeveel mensen bereik ik met mijn werk, met mijn eigen verhaal? Wat laat ik achter? Wat verander ik?

April – Sigrid Keunen en Sam Vanoverschelde vormen samen SS DayDream. Ze experimenteren en testen opties uit voor THERE HERE NOW, hun nieuwe installatie-performance voor viool, maskers en bewegend beeld.

Februari – Tom Hofland en Pascal van Hulst gaven een workshop audiofictie. De deelnemers kregen een inzicht in het schrijfproces en de werkmethode die Tom en Pascal gebruikten voor hun succesrijke podcast De Blankenberge Tapes, en maakten zelf een kort audioverhaal. Ze vertrokken daarbij vanuit improvisatie en locatiewerk. Georganiseerd door het Klankverbond.

Februari – Yuni Mahieu schreef aan het scenario van ‘The greatest hits from 2007’, een kortfilm over een toevallige ontmoeting tussen twee ex-geliefden, die elkaar graag zien, maar onmogelijk samen kunnen zijn.

Januari – Ina Geerts, Andrea Bardos (van het tweetalig Brussels theatercollectief BXL WILD) & Aylin Yay lazen stukken van de hedendaagse Noorse auteur Frederic Brattberg en brainstormden over hun nieuwe creatie.

Januari – Dries Gijsels kwam twee weken in schrijfresidentie voor zijn nieuwe creatie ‘No Place To Fall’. Een voorstelling over een team astronauten die op missie vertrekken. Ze zijn vastbesloten een nieuw en groots hoofdstuk toe te voegen aan het verhaal van de mensheid. Maar dan begint hun eigen verhaal meer en meer barsten te vertonen … ‘No Place To Fall’ gaat in première in 2023 in Monty in Antwerpen.

2021

Najaar – Na enkele co-creaties binnen de collectieven La Station en Une tribu, schreef de Brusselse Sarah Hebborn in Gallait 80 aan haar eerste eigen theaterstuk. ‘Croisière’ (werktitel) wordt een fictief verhaal dat zich afspeelt op een cruise in 1920 en op een universiteitscampus een eeuw later.

15 November – 30 Juni 2022 – Oussama Tabti bereidt zijn expo ‘Alien’ voor in de Centrale | Box (28/04 tot 18/09/2022), over de foto van een Algerijnse immigrant die begin 20ste eeuw op Ellis Island is genomen. Tegelijkertijd werkt hij aan een ander project, getiteld ‘Oh! I have to go now…’, gebaseerd op tekeningen van migranten- en vluchtelingenkinderen in Afrika. Hij start ook een artistiek onderzoek, ‘Plats de résistance’, naar de oorsprong en geschiedenis van verschillende gerechten uit alle uithoeken van de wereld. Gerechten die ontstaan zijn vanuit schaarste of hongersnood, om te overleven. In welke socio-economische context ontstonden ze en waarom eten we ze nog steeds?

Oktober – Een groepje jonge Nederlandstalige en Franstalige audiomakers volgden een masterclass onder begeleiding van klank-kunstenaar Felix Blume, waarbij ze leerden hoe je een locatie (met name de buurt rond Gallait 80) in geluid kan vangen. Op het einde presenteerden alle deelnemers een kort audiowerkstuk opgenomen in de buurt van het Noord station in Brussel. Georganiseerd door het Klankverbond.